Offline en On Page SEO
Wie wil er nu niet beter gevonden worden door zijn doelgroep? Alles begint met fysiek winkels, bijvoorbeeld de kruidenier om de hoek, de retailer, de fietsenzaak. Het is leuk om te vertellen dat ook Google alles vertaalt van fysieke winkels naar online webshops. Hoe wordt jij in de winkelstraat gevonden? Hoe krijg jij meer bezoekers in jouw fysieke winkel? Dit zijn allemaal vragen waarmee een ondernemer zich mee bezighoudt.
Het leuke is dat je dit ook naar online kan vertalen, hoe worden we gevonden in Google? Hoe kan ik mijn website beter vindbaar maken? En kan mijn doelgroep ons online vinden?
Offline winkelen in de winkelstraat
Iedereen kent het Warenhuis de Bijenkorf. Dit is een Warenhuis die in 1870 is gestart. Ze hebben in loop van de jaren niet alleen het assortiment uitgebreid maar ook de looproute en de winkelinrichting.
Reclame en advertenties worden er gemaakt om de doelgroep attent te maken van het assortiment, en sale. Nu hadden ze ook in het verleden de Drie Dwaze Dagen in het leven geroepen. Dit was een grote sales actie van Bijenkorfs reclameteam. Één keer per jaar kreeg je een geel foldertje in de brievenbus met alle grote aanbiedingen en op welke dag deze geldig zijn. Ook in de dagbladen en weekbladen stonden advertenties hierover. Maar ook op de radio en op tv. Ook kon je op de dag van de aanbiedingen deze online bestellen. Die je in de laatste jaren ook online kon bestellen.
Hierdoor kregen de Drie Dolle Dwaze Dagen de perfecte naamsbekendheid. De mensen hadden het er met elkaar over. Er werden afspraken onderling gemaakt en het was helemaal te gek. Het prijzen circus er omheen was compleet.
Wanneer je bij de Bijenkorf naar binnengaat, zie je direct een groot display met daarop alle afdelingen en productgroepen en waar je die kan vinden. Als je een keuze hebt gemaakt en over de afdeling loopt, merk je dat de productindeling en looproute overzichtelijk zijn. Hierdoor ga je op een goede doordachte manier sneller over tot aankoop.
De producten bevatten alle informatie die je nodig hebt. Nog even een extra vraag aan een winkelmedewerker en je bent tevreden over het product en je gaat nu over tot aankoop. Betalen doe je contant, pinnen of met de klantenkaart. Met een mooie tas van de Bijenkorf loop je de winkel uit en zo de winkelstraat in als wandelende reclame.
Offline vertaald naar online
Dit alles kan je vertalen naar online. Google ziet dit ook wanneer jij hier een mooi online E-Commerce platform van maakt. Dat je doelgroep praat over jouw webshop via Social Media, het assortiment kan je vertalen naar online door middel van een extra blog op je website of webshop, maar als belangrijkste gebruik te maken van de sociaal media kanalen waar je doelgroep te vinden is. Dit alles voor meer conversies en voor leadgeneratie.
Ze hebben je online gevonden, maar houd rekening met de menu indeling van de homepage en categorieën en statische pagina’s. Hou het display bord van het grote warenhuis in je achterhoofd. Zorg voor de beste product informatie en maak gebruik van verschillende helpdesk tools zodat je jouw bezoekers goed kan helpen met meer informatie.
Wanneer ze overgaan tot aankoop (conversie) of zich inschrijven(lead) zorg dan voor een overzichtelijke vertrouwde bedank pagina, check out pagina en bied de afrekenmethode aan die jouw doelgroep gebruikt. Het leuke is dat je de bevestigingsmail zelf kan personaliseren aan de hand van je uitstralingen en huisstijl.
- Zorg dat je doelgroep je website goed begrijpt
- Creëer je webshop zo dat je producten of informatie snel vindbaar zijn
- Informeer klanten door middel van product informatie, levertijd
- Zorg voor een bereikbare helpdesk